چاپ افست

چاپ افست

چاپ افست نوعی ازچاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است. در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد. چاپ افست در نتیجه ی توسعه ی چاپ برجسته ی غیرمستقیم یا لترست انجام گرفت. در واقع کلمه ی افست به معنی غیرمستقیم و متعال کردن می‌باشد .اختراع چاپ افست را به دو مخترع ، یکی امریکایی به نام ایراو روبل و دیگری آلمانی مقیم آمریکا به نام گاسیارها من نسبت می دهند. هر دو مخترع در حدود سال‌های ۱۹۰۴ میلادی ، این ایده را که می‌توان با فرم‌های لیتوگرافی چاپ غیرمستقیم انجام داد، بررسی و آزمایش می‌کردند . گفته می‌شود که روبل، که یک چاپخانه دار کوچک با تجهیزات پیش از چاپ لیتوگرافی بود، روزی، به دلایلی ، برای چاپ اسکناس با مشکل کیفیت چاپ مواجه می‌شود. وی برای حل این مشکل از لاستیک نرم تری برای چاپ استفاده می‌کند. در این میان اپراتوری هم که مسئول تغذیه ی کاغذهای اسکناس به درون دستگاه بود در هر چند دور چاپ یک بار کاغذ را مخصوصاً وارد دستگاه نمی کرد . این عمل باعث می‌شود که با نبودن کاغذ، مرکب نخست به روی لاستیک و سپس به پشت کاغذ بعدی انتقال یابد. وقتی روبل یکی از این چاپ‌های باطله را بررسی کرد با تعجب متوجه شد که کیفیت چاپی باطله در پشت کار به مراتب بهتر از چاپ روی کار است . این کشف مهمی بود و سرآغاز چاپ افست شد. روبل از آن پس برای تحقیق و توسعه ی روش چاپی غیرمستقیم با فرم‌های لیتوگرافی را رها کرد و این روش تازه را که « چاپ افست» نامید برای کار انتخاب کرد. البته نام چاپ افست امروزه بیشتر به منظور ، و نسبت به روش چاپی با اسفتاده از فرم‌های لیتوگرافی شده‌است. استفاده از این نوع فرم‌ها قبل از کشف روبل رواج داشت و به نام چاپ سنگ معروف بود . از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است .

علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه‌ای از جنس آلومینیوم می‌باشد صورت میپذیرد که اصطلاحاًدر چاپ افست به این صفحه زینک گفته می‌شود سطح رویی این صفحه توسط روش‌های الکترو شیمی اکسید شده‌است وتبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده است تاسختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود . سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک های دیازونیوم پوشش می دهند.زینک توسط نور ماورای بنفشویا لیزر نوردهی می‌شود تا تصویر بر روی آن ایجاد گردد و سپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می‌شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می‌شود( نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که ازماده پلیمری تشکیل شده‌است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشد .برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تاازنفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل این کار صورت می‌گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمت‌های غیر تصویری را پوشش می‌دهد که اصطلاحاً محلول مرطوب کننده نامیده می‌شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و ph آن در محدوده 4.8-5.2 باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب‌کننده صورت می پذیرد.

جدول زیر ابعاد ورقی انواع دستگاه چاپ افست را به اختصار توضیح می‌دهد. ابعاد ورقی انواع ماشین چاپ افست مشخصات 35*25:کوچکترین دستگاه چاپ،ماشین نیم ورقی،استفاده جهت انجام کارهایی با ابعاد کوچک و نهایتاً دورو مثل سر برگ و تراکت 50*35:(GTO)ماشین یک ورقی،اغلب به صورت تک رنگ وجود دارد اما نوع چهار رنگ آن نیز موجود است. 60*45:ماشین یک و نیم ورقی، بیشتر جهت پوسترهای رنگی،جلد مجلات کم تیراژ و فرمهای اداری مورد استفاده قرار میگیرد. 72*45:ماشین دو ورقی، پرکاربردترین دستگاه چاپ، بیشتر جهت پوسترهای رنگی ، لفافه‌های اقتصادی برای جعبه و کتاب مورد استفاده قرار میگیرد. 70*50:ماشین دو و نیم ورقی، موارد استفاده این دستگاه‌ها مشابه دستگاه‌های دو ورقی است. 90*60:ماشین سه ورقی،بیشتر به منظور چاپ مجله ، پوسترهای تبلیغاتی و لفافه‌های مواد غذایی و کتاب استفاده می گردد. 90*70:ماشین چهار ورقی، موارد استفاده این دستگاه بیشتر کارهای رنگی پوستر و لفافه و کتاب است. 70*100:ماشین چهار و نیم ورقی،مناسب برای انجام کارهایی با تیراژ بالا 140*100:ماشین پنج ورقی،مناسب برای انجام چاپ‌های خاص مانند نقشه یا چاپ با تیراژ بالا 160*120:ماشین شش ورقی، این دستگاه بیشتر جهت چاپ پوسترهای رنگی، کتاب، مجله، لفافه و جعبه استفاده می‌شود. 200*:40:ماشین هشت ورقی، کارخانه‌های سازنده این دستگاه محدود هستند.

تفاوت کیفیت چاپ افست در مقایسه با چاپ دیجیتال: درچاپ افست کیفیت کار چهار رنگ بسیار بالاتر از کیفیت چاپ دیجیتال می‌باشد اما در چاپ تک رنگ مشکی کیفیت چاپ دیجیتال بهتر از چاپ افست است.مگر اینکه چاپ تک رنگ در چاپخانه‌هایی با دستگاه‌هایی جدید صورت گیرد که در این حالت چاپ افست با کیفیت بالاتر از چاپ دیجیتال عمل می‌کند. در کل می‌توان این‌گونه استنباط نمود که چاپ افست کیفیت بالاتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد.

چاپ فلسکو

چاپ فلسکو

چاپ فلکسو به انگلیسی (Flexography) نمونه‌ای از فرایند چاپ است که با بهره‌گیری از یک صفحه انعطاف‌پذیر به نام کلیشه که از جنس ژلاتین یا لاستیک بوده عمل چاپ صورت می‌گیرد. این چاپ دراصل نسخه مدرنی از لترپرس است که می‌تواند برای چاپ بر روی تقریباً هر نوع بستر، از جمله فیلم‌های پلاستیکی، فلزی، سلفون و کاغذ مورد استفاده قرار گیرد. از این روست که از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی بسترهای غیر متخلخل جهت انواع بسته‌بندی مواد غذایی (البته بسیار مناسب برای چاپ بر روی سطوح بزرگ رنگ جامد نیز می‌باشد) به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

تاریخچه

در سال ۱۸۹۰، اولین ماشین چاپ در لیورپول انگلستان بوسیله Bibby ,Baron و پسرانش ساخته شد. دردهه ۱۹۰۰ چاپ خانه‌های اروپایی با استفاده از صفحات لاستیک چاپ و آنیلین نفت مبتنی بر جوهر توسعه یافته بودند، این شیوه چاپ "چاپ آنیلین" نامیده می‌شد. در دهه ۱۹۲۰بیشتر ماشین‌های چاپ در آلمان ساخته می‌شدند، در آلمان این فرایند "gummidruck" یا چاپ لاستیکی نامیده می‌شد. در آلمان همچنان امروزه به این نوع چاپ "gummidruck" گفته می‌شود.

در اوایل قرن بیستم، این تکنیک به صورت گسترده‌ای در بسته‌بندی مواد غذایی در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۴۰مدیریت غذا و داروی آمریکا (FDA) رنگ‌های آنیلین را جزء رنگ‌های نامناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی طبقه‌بندی کرد وسبب کاهش فروش این نوع دستگاه چاپ گردید. از این رو شرکت‌های خصوصی تلاش کردند با استفاده از نام‌های جدید برای این روش، از جمله "printing Lustro" و "printing Transglo"فروش را بالا ببرند اما به موفقیت چشمگیری دست نیافتند. حتی بعد ازآنکه مدیریت غذا و داروی آمریکا (FDA) چاپ آنیلین را با استفاده از جوهرهای جدید در سال ۱۹۴۹ تصویب کرد خرید و فروش این دستگاه‌های چاپ همچنان رو به کاهش بود و برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی هنوز هم حاضر به در نظر گرفتن نام چاپ آنیلین بر روی بسته‌بندی محصولاتشان نبودند. سرانجام نمایندگان صنعت بسته‌بندی به این نتیجه رسیدند که این فرایند نیاز به تغییر نام دارد.

در سال ۱۹۵۱، فرانکلین ماس، مدیر شرکت Mosstype، با انجام یک نظرسنجی در میان خوانندگان مجله خود با نام Mosstyper خواستار ارائه اسامی جدیدی برای این نوع فرایند چاپ شد. بیش از ۲۰۰ نام، ارائه شد که در نهایت یک کمیته به نام کمیته وزن کشی وبسته بندی عبارات سه نام permatone ,rotopake و flexographic که اکثریت آراء پستی را از سمت خوانندگان داشتند را انتخاب و از بین این سه نام نیز " flexographic" انتخاب شد.

تکامل

اصولاً دستگاه‌های چاپ فلکسو از نظر کیفیت ابتدایی وبدوی بودند و برچسب‌ها نیاز به کیفیت بالا داشت و تا همین اواخر با استفاده از فرایند افست چاپ می‌شد. از سال ۱۹۹۰، پیشرفت‌های بزرگی در کیفیت چاپ فلکسو، صفحات چاپ و رنگهای چاپ حاصل شد. بزرگترین پیشرفت در چاپ فلکسو درحوزه صفحات چاپ photopolymer، شامل بهبود مواد اولیه و روش تولید صفحات بوده‌است.

سیستم‌های جدید تولید صفخات کلیشه اخیراً پیشرفت خوبی در این صنعت ایجاد کرده‌است.

فرونقش

چاپ فرونقش

فرونقش فنی در چاپ که عمدتاً برای اهداف گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، ناحیه‌هایی که قرار است چاپ شوند پایین‌تر از سطح کلیشه، حکاکی یا کلیشه‌سازی می‌شوند. این کلیشه، مْرُکبی و سپس سطح آن کاملاً تمیز می‌شود و ته ماندهٔ مرکب که فقط در قسمت‌های حکاکی شده باقی مانده، بر اثر فشار - معمولاً با استفاده از یک پِرِس غلطکی - به ورق کاغذ یا به سطح چاپی دیگر منتقل می‌شود. تنها فرایند چاپ فرونَقش که هنوز استفادهٔ تجاری دارد، فتوگِراوْر است.

چاپ هلیوگراور، به عبارات دیگر «چاپ گود» یا «روتوگراور» (گونه‌ای از چاپ‌های برجسته) روش چاپ است که در آن شکل بخش «تحویل رنگ» جسم چاپ‌کننده گود است. در ابتدا تمامی سطح غلطک چاپ به رنگ آغشته شده و سپس با افزاری چون کارتک رنگ‌های مازاد زدوده می‌شوند، به‌طوری‌که رنگ در گودی‌ها، جهت تحویل به کاغذ بجا می‌ماند. چاپ با فشار بسیار زیاد غلطک به روی جنس مورد چاپ انجام می‌پذیرد. غلطک‌ها روکشی دائم یا موقت، اغلب از جنس مس دارند و طرح چاپ (تفکیک شده به رنگ های مورد لزوم) با روش‌های شیمیایی یا مکانیکی بروی این قشر مس «کنده کاری» یا به اصطلاح گراورسازی می‌شود.

چاپ فرونَقش در بخش تولید صنعتی و هنری کاربری بسیار دارد و بخاطر نسبتاً پر هزینه بودن تولید گراورهای گود برای تولیدات کلان (از ۳۰۰۰۰۰ برگ بیشتر) به کار گرفته می‌شود. در واقع مواردی که چاپ افست مقرون به صرفه نیست. موارد مصرف عمده این روش، چاپ در روی نایلون، انواع مقوا، (از جمله نوع روکش نایلون دار) و کاغذ عادی است. محصولات این روش چاپ عبارتند از انواع نایلون‌های بسته‌بندی و کیسه سازی، مقوای بسته‌بندی (مثل تتراپاک و غیره)، اسکناس، اوراق بهادار و اغلب مجله‌ها با تیراژ بالا.

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک‌اسکرین، چاپ اسکرین یا سری‌گرافی، اسلوبی که بر روش تکثیر با استِنسیل مبتنی است. در این اسلوب از پارچه توری ظریف (اغلب ابریشم)، چون سطح تکیه‌گاهی برای ورقه استنسیل استفاده می‌شود. ورقه استنسیل را روی پارچه - که بر روی کلافی (چهارچوب) محکم شده - می‌چسبانند. مرکب غلیظ را با ابزاری تیغه مانند (اسکویی‌جی) بر سطح استنسیل می‌گسترانند، که از بخش‌های نفوذپذیر توری به سطح دیگری در زیر کلاف می‌رسد. بدین ترتیب، نقش مورد نظر را می‌توان با رنگ‌های مختلف بر روی سطوح مستوی یا غیر مستوی چاپ کرد. تصویر چاپ شده با این اسلوب اغلب دارای لبه‌های تیز است، گویی کاغذی رنگی را بریده و چسبانده‌ایم. از این خاصیت توسط هنرمندان برای خلق آثار بدیع بکار رفته‌است. سیلک‌اسکرین و سری‌گراف به اثری اطلاق می‌شود که با این اسلوب تکثیر شده‌است.

این اسلوب توسط سَمیوئل سیمُن ابداع شد (1907) و نخست موارد استفاده تجاری و تبلیغاتی داشت. امروزه هم به صورت صنعتی و هم به صورت تکثیر هنری بکار می‌رود. در چاپ سیلک‌اسکرین صنعتی این تکنیک بیشتر برای چاپ روی پارچه و البسه، اجسام و بسته‌های پلاستیکی (پلی پروپیلن و پلی اتیلن)، CD و DVD، کاغذ و مقوا، سرامیک، شیشه، چوب، فلز و نظایر آن بکار می‌رود. در چاپ سیلک اسکرین هنری این روش بیشتر برای نوع بیان بصری خاص ناشی از اسلوب آن از سوی هنرمندان جهت تکثیر محدود و شماره‌دار یک اثر هنری بکار گرفته شده و در نهایت همهٔ نسخه‌ها به امضاء هنرمند می‌رسد.

Stencil:با الگو و نقشه رو انداختن،schablon(شابلون) این واژه در ارتباط نزدیک با واژه Mimeograph به معنی تکثیر کردن و ماشین تکثیر است. و اما Silk Screening که نامی قدیمتر است برای Serigraphy که امروزه متداول می‌باشد.آن نام قدیم تر برای زمانی است که واقعا از ابریشم استفاده می‌کردند.حالا از موادی چون Polyester یا Nylon بهره می‌برند.هر چند Seri که ریشه لاتین دارد یعنی ابریشم. این روش به کارگیری ابریشم 25 سده پیش ازمیلاد در یونان و مصر نیز سابقه داشته‌است و Samuel Simon در آغاز سده بیستم در منچستر در چاپ آنگونه که نوشته شده است، از آن بهره بردو حتی پس از وی در سنفرانسیسکو John Pilsworth این روش را گسترش داد و به گونه تمام رنگی درآوردو آن screen printing خوانده شد. خمیر مایه اصلی تکنیک Silk Screening که از تکنیک‌های Graphic Design است از تکنیک عکاسی گرفته شده‌است. عکاسی و گرافیک با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.

اندی وارهول/ Andy Warhol از جمله هنرمندان شاخصی است که از این روش برای خلق آثارش به وفور استفاده کرده‌است. "مشهورترین و جنجالی‌ترین هنرمند پاپ در امریکا اندی وارهول (1928-87) است که تجربیات هنری اش بسیار فراتر از مرزهای رایج و متعارف هنر نقاشی می‌رود. طرز تلقی اندی وارهول نسبت به مفهوم شخصیت بسیار مبهم به نظر می رسد. او از سویی هنرپیشه‌های فیلم خود را فوق ستاره می نامید و از سویی دیگر معتقد بود که وی تنها یک ماشین بوده و آنچه را که ساخته نه یک تابلوی نقاشی، بلکه صرفاً یک محصول صنعتی است.او با توجه به ابژه‌گشته‌گی ِجدید که براساس ِارزش ِبازار اقامه می‌شود و جامعهٔ مبتذل ِسوداگر سرمایه داری را به تهدیدی خطیر برای هنر مبدل می‌سازد، درعوض ِدفاع از وضع ِسنتی ِاثر هنری، ابژه‌گشته‌گی ِمطلق را به پیش می‌کشد. از آن جا که ارزش زیبایی‌شناختی به جای آن طفره‌رفتن از بیگانگی، بیگانگی از کالا را به خطر می‌اندازد، هنر باید در چنین بیگانگی‌ای پیش رود و جنگ با کالا و کالایی‌شدن را با بهره‌گیری از همان سازوبرگی که خود کالا به آن واگذار می‌کند سامان دهد. هنر باید مسیر ِگریزناپذیر ِبی‌تفاوتی و بی‌اثری و هم‌ترازی ِکالایی را پی گیرد و از این طریق اثر ِهنری را چونان کالایی مطلق برسازد. در مواجهه با چالش ِمدرن ِکالایی‌شدن، هنر نباید رستگاری ِخود را در آشیانهٔ نفی ِانتقادی بجوید (چراکه آن وقت هنر به هنر-برای-هنر تبدیل می‌شود، به آینهٔ مضحک و بی‌توش‌وتوان ِسرمایه‌داری که بی‌درنگ کیفیت ِچاره‌ناپذیر ِکالا را به خود می‌پذیرد)، هنر باید در انتزاع فرمال و بت‌واره، در فانتزی ِارزش ِمبادله غرق شود تا کالاگشته‌گی‌اش را در مرزهایی ورای کالاها و ارزش مصرفی محقق سازد و با رادیکال‌کردن ِارزش مبادله‌ای از آن بگریزد.

چاپ مسطح 

چاپ مسطح

لتر پرس (به انگلیسی: Letterpress printing) یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است و تا اوایل ۱۹۷۰ عمده‌ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت پیدایش چاپ افست و دیگر روش‌های چاپی به دلیل سرعت بیشتر و کیفیت بهتر و هزینه کمتر جایگزین چاپ برجسته یا لتر پرس شد. در چاپ لترپرس حروف مستقیما با کاغذ تماس دارد و حداکثر تیراژ چاپ در ماشین چاپ لترپرس بیشتر از 5000 برگ در ساعت نمیباشد.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال

تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روش‌های سنتی چاپ مثل لیتو گرافی و چاپ افست، فلسکو گرافی، گراول، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیت های چاپ است که در نتیجه مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان‌تر هستند. مرسوم‌ترین روش‌ها شامل چاپگرهای جوهر افشان و لیزری هستند که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه‌های متنوعی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … می‌نشانند. در بیشتر فرایندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونرهمچون روش‌های سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستم‌ها ممکن است برای تثبیت آن‌ها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرایندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد.

تفاوتهای اساسی چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپ مثل چاپ افست یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

  • به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتو گرافی، فرایند چاپ دیجیتال کوتاه‌تر است

  • در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است

  • در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد

  • چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می‌تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود

  • چاپ دیجیتال سیاه‌ و سفید هزینهٔ بالایی ندارد.

آینده چاپ دیجیتال در برابر افست

از دهه ۱۹۷۰ داده‌های گوناگونی دربارهٔ پست معاملاتی و مستقیم جمع‌آوری شده‌است. از زمانی که دستگا ه‌های چاپ رنگی وارد بازار شد، محر کهای اولیه آن، پایین بودن هزینه، چاپ کوتاه مدت و زمان لازم برای نصب و را ه اندازی بود. با افزایش تعداد کمپانی‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کردند، درخواست‌ها و مدل‌های تجاری جدیدی برای چاپ بر اساس تقاضا، سفار شهای مقطعی و نیز علایم چاپی جوهرافشان، فناوری دیجیتال جایگزین آنالوگ شد. به علاوه بازارهای جدیدی نیز در حال شکل‌گیری است – از جمله کتاب‌های عکس و محصولات عکاسی – که در آن چاپ دیجیتال با سیستم سفارشات آنلاین پیوند خورده و زمینه‌های شکلگیری یک بازار چندین میلیارد دلاری را به وجود آورده است. اسمیترز پیرا بر اساس مطالعه بازارهای جدید، سه عامل کلیدی زیر را که تعیین‌کننده آینده این دو روش چاپ هستند را بیان می‌کند.

امروزه چاپ دیجیتال برای چاپ سفارشات کم تیراژ ایده آل است. برخلاف اغلب روش‌های چاپی نیازی به استفاده از فیلم و کپی کردن پلیت ندارد، به جای آن با استفاده یک فایل پی دی اف یا فایل‌های متناسب دیگر تصویر به صورت دیجیتال بر روی سیلندر چاپ منتقل می‌شود با کنار رفتن پلیت در چاپ، هزینه‌های تولید کاهش می یابد، هر چند که قیمت تمام شدخ یک فرم چاپ شده آن به دلیل استفاده از تونرهای مخصوص در مقایسه با افست گران تر است اما امروزه در تعدادی ماشین‌های [چاپ دیجیتال] استفاده از مرکب چاپ به جای تونر آغاز شده است، از آن جایی که نیازی به استفاده از پلیت وجود نارد. امکان انجام تغییرات مختلف مثل نام و آدرس گیرنده در هر یک از صفحات چاپ شده وجود دارد. این چاپ را می‌توان با پودر مشکی یا رنگی انجام داد.

خوب می‌شود حدس زد، شما افست می‌خواهید! و البته هیچ اشکالی ندارد که این‌گونه باشد. دلیل اینکه پیش‌بینی می‌شود افست و دیجیتال برای مدت‌های مدیدی با یکدیگر هم زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند نیز همین است. نکته در اینجاست که کیفیت افست بستگی به عوامل زیادی دارد – بدون نقص عمل کردن در عملیات پیچیده پیش از چاپ، سلامت و دقت ماشین چاپ، روی هم خوردن رنگ‌ها (Registration)، دقت اپراتور، میزان حرارت محیط و رطوبت کاغذ، نمونه‌گیری دقیق!، شسته بودن کامل ماشین، استفاده از مرکب استاندارد، وجود زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانه) مدیریت رنگ و گردش کار هوشمند (و… – برای همین است که چاپ نفیس در افست یک هنر به‌شمار می‌رود و کار هر کسی نیست. بسیاری از چاپچی‌های کارکشته، نمونه‌ای از کارهای خوب خود را همیشه در دفتر کار خود نگه می‌دارند، به دیگران نشان می‌دهند و به آن افتخار می‌کنند

کاربردهای چاپ دیجیتال

چاپ در تیراژ محدود

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه یا چاپ محصولات کم‌تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون‌ها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند- که البته این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد - بنابراین با توجه به هزینهٔ تمام‌شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به‌صرفه است. البته از سال ۲۰۱۰ فناوری‌های نوین در چاپ دیجیتال به کار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، چاپگرهای دیجیتال جوهرافشان توانستند بسیاری از محدودیت‌ها را در زمینهٔ سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

چاپ شخصی شده

در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغییر را می‌دهد. یعنی می‌توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می‌تواند شماره سریال یا نام گیرنده یا تصویر هر فرد باشد.

مطالب مرتبط:

لیست قیمت تابلو بک لایت

لیست قیمت تابلو شاسی

لیست قیمت لایت باکس

تاریخچه تابلو بک لایت

تابلو نورانی

قاب عکس

چاپ عکس

چاپ عکس روی شاسی

خرید تابلو بک لایت

خرید تخته شاسی

خرید لایت باکس

تابلو نوری

چاپ عکس آنلاین

تابلو نقاشی

تابلو شیک

تابلو تزیینی

قاب عکس بکلایت

تابلو چراغ دار

چاپ تخته شاسی

خرید تابلو

با اسکن نمودن کد بالا می توانید این صفحه را به اشتراک بگذارید

دیدگاه ها

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.

تماس رایگان تماس رایگان